fredag, april 19, 2024
MoSt Koi

MoSt Koi

Samlingsplatsen för alla som älskar koi, små som stora, dyra som billiga, kärleken till våra juveler har inga gränser.

BedömningKoiKoishowShowroomVarieteter

Skinnkvalitet

sankeArtikel skriven Av Stefan Malm, Certifierad BKKS Domare
Bilder av Pelle Sandö, Bernie Woollands och Tim Waddington

Andra delen vi tittar på är skinnkvaliteten på en koi. Det är en av de saker som är svårast att förklara genom att skriva om det, eftersom det är lättare att se live.

Koi i Size 1 och 2 håvas oftast på en show när vi bedömer där man står mellan 3 koi där bodyn är likvärdig. Små koi i ett stort blått kar är det svårt att få en rättvis bedömning när det gäller att avgöra skinnkvaliteten. När koien kommer en bit över vattenytan ser man verkligen skillnaden vad som är bra skinn eller i vissa fall sämre skinn.

Så vad är då bra skinnkvalitet?

Först måste vi definiera skillnaden på metallic och icke metallic.

Icke metallic

  • Djuphet i färgerna
  • Renhet i färgerna
  • Ungt utseende i skinnet
  • Shirojin ska vara vit och inte gulaktig, “mjölkig” eller matt
  • Lyster

Metallic

  • Som ovan fast nedan tillägg
  • En reflekterande nyans i skinnet
  • Metallic lyster
  • Skinnet ska se “polerat” ut

Det japanska ordet “Tsuya” används ibland i koi världen, framförallt av odlarna, direkt översatt till “sken över kroppen” eller “skinande kropp”.

I detalj på koien kan man säga att varje fjäll ska ha en definierad lyster och ingen matt ton. För att använda en målares beskrivning, basen, alltså koiens basfärg t.ex som sanke eller kohaku där basen är vit. Ska vara vit med en ungdomlig lyster och inte ha en matt ton. Andra varieteters basfärg som Asagi (blå), Showa (svart) har samma aspekter, t.ex som en showa eller utsuri där ska det svarta vara som pianolack, djup och skinande svart. Kontrasten mellan färgerna ska även vara märkbar och sticka ut.

Varför hamnar då Go Sanke i topp på koishows?
Ok, de är populära och de tre varieteter som odlas mest men eftersom de odlas mest så ökar också kraven. Varje odlare försöker varje år förbättra sina linjer med tanke på body, storlek, färger men framförallt skinnkvaliteten. Och visst är där skillnad på male och female, males sticker ut som tosai, nisai med en otrolig skinnkvalitet, vinner en del Baby Champion titlar men kommer tyvärr inte upp i klassen med en female som peakar mycket senare.
Och varför är det så?

Beroende på linjer hos odlarna, men i detta fallet tar vi och beskriver en sanke.
Basfärgen vit, röda fält och sumi fält.
Tre stycken färger, alla tre färgerna har en jämn lyster och harmonierar, sumin är skarp och djup, benin är jämn över hela kroppen med ett djup, shirojin är vit som snö.
Kombinationen med ett balanserat mönster så är det en toppklass sanke av den ultimata kvaliteten.

Kohaku är ungefär detsamma bara att man tar bort det svarta. Benin är djup, kiwan är knivskarp, sashin på koi i de större klasserna ska ha tightats ut och inte se ut som den “blöder”.

Vi var inne på male koi innan och just skillnaden, att de har skarpare färger och en tendens till att bli färdiga tidigare. Kan då en tategoi ha skarpa färger och inte vara male? Absolut, den kan ha skarpa färger men har mycket att jobba på ett tag till. Men det är ingen koi som man egentligen ska bedöma på en show, låt den få utvecklas i lugn och ro.
Djupet i färgerna och vita fält som glänser kan utmärka en tategoi och med ett då balanserat mönster för framtiden då går den för mycket om odlaren är villig att sälja vill säga 😉

shine

Många har hört ordet Matsunosoke shine, men vad är det?
Väldigt likt gin rin fjäll men inte exakt likadant. Kan framhäva skinnet på en sanke men behöver inte i den bemärkelsen innebära bra skinn, det du ser kan även missleda dina ögon.
Togs fram av Toshio Sakai när han skapade sin världsberömda sanke linje som många odlare har som bas idag. Tittar man på attributen så påminner det väldigt mycket om Hiroshima Gin, en variant av Gin Rin där shinen ligger på fjällen. Inte på djupet som vanlig Hiroshima Gin. Skillnaden är att på en ren Gin Rin så finns shinen där alltid, enklaste är att titta på när koien simmar. Shinen är stark när koien simmar mot dig men när koien vänder försvinner effekten. Då är det Matsunosoke shine 🙂

Vissa linjer linjer har även Hiroshima Gin, oftast på kohakus, ser ut som krossat glas. Men det är oftast på ett fåtal fjäll och inte alls som när det gäller Matsunosoke. Vissa behåller det livet ut, på andra försvinner det.

I början pratade vi om att vi håvar de mindre sizerna för att avgöra vad som är bra eller dåligt. En liten kohaku kan se fantastisk ut i karet, blodröd beni som verkligen sticker ut. Är det då bra skinnkvalitet? Tyvärr inte, om shirojin är dassig eller matt så hjälper det inte att benin är jämn och fantastisk, det är hela paketet som ska stämma in.

Metallic koi ska ha en lyster över hela kroppen, inklusive bröstfenor och huvud. Är det en flerfärgad metallic koi ska alla färgerna ha samma lyster, oftast ser man på t.ex en kin showa att sumin försvinner/bleknar på en show och därmed tappar den lystern och framförallt sitt attribut eftersom det är en av bedömningspunkterna. En del större metallic koi tappar lystern i huvudet och de kan även se dassiga ut i färgerna, precis som en icke metallic.

Kujaku

Bildexemplet här ovan visar verkligen skillnaden på bra och dålig lyster, kujakun till vänster bra lyster över hela kroppen, klara skarpa färger och ett ungdomligt utseende i skinnet. Kujakun till höger har dock lite lyster på ryggen men överlag är den mycket mattare. Gulaktigt huvud och bröstfenor är två saker som jag ser direkt.

tancho

Bild nummer två är på två Tancho Kohakus.
Här är det extra viktigt att basen, som då är det vita är bra. Eftersom det finns inget annat mönster på kroppen som kan förvilla eller lura ögat. Vänstra tanchon är ren och vit med en ungdomlig lyster över hela kroppen, tanchofläcken är djup och jämn. Högra tanchon är lite “skitigare” i det vita, tancho fläcken är matt och har inte riktigt samma djup som den vänstra. Ett tillägg är även tanchofläcken som “blöder” ut på ryggen, som gör att jag klassar den mer som en kohaku än en tancho. Den vänstras spot går också upp på kroppen men enbart två fjäll, och spoten är mycket jämnare.

Kan man se skinnkvalitet på en enfärgad koi som t.ex en chagoi? Visst kan du det, även en enfärgad koi kan se matt ut i sin färg, även om just på en chagoi är kanske inte riktigt det första man tittar på. Fjällen är oerhört viktiga, två-tre fjäll som inte ligger i symmetri med resten ser man direkt och kan putta ner den ett två steg.

Om man sammanfattar skinnkvalitet.
Är det något att titta på vid köp av en koi? Jag tycker det, bra koi har bra skinnkvalitet. Det går att särskilja från koi av lägre kvalitet mellan koi av högre kvalitet. Tosai kan ha bra skinnkvalitet utan för den skull att vara “färdig” för show, utan mer ett framtidslöfte som bara utvecklas till det bättre. Dålig skinnkvalitet kan man aldrig trolla fram till det bättre. Finns den inte så blir den tyvärr inte bättre, man får inte glömma varför den gallrades bort av odlaren och såldes billigt. Men att utveckla bra skinn till det bättre går alltid, bra foder och bra vatten. Bibehålla och utveckla den genom att växa och ta hand om sina koi, så att efter 15 år ser den lika ungdomlig ut som den dagen du köpte den.
Det kallar jag en bedrift.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

X